Wednesday, January 13, 2010

Manligt och kvinnligt på webben

Mymlan skriver i vanlig ordning utmärkt om könsstereotypa beteenden på nätet, ett ämne som jag tycker är lite extra roligt då jag jobbar med manliga och kvinnliga beteenden på webben.

Först och främst: Webben är inte fördomsfull – om en sajtägare definierar dig som man så innebär det antagligen att du på webben har ett surfbeteende som en man. Du kanske klickar på ett speciellt sätt, har en viss webbläsare, har en viss skärmstorlek, eller har intresserat dig för artiklar som gör att du i jämförelse med en referensgrupp framstår som en man. Så arbetar vi i vårt segmenteringsverktyg Statbay, och så arbetar de flesta andra verktyg som inte är direktkopplade mot ett medlemsregister.

Data samlas in och jämförs med en referensgrupp. Det är bra. För det innebär att omdömet om vem du är bara är en statistisk sannolikhet och inget annat. Om algoritmen säger att du är man, så är det kanske 80-90% sannolikhet att du är det. De ”felaktigt” kategoriserade personerna är däremot personer av det andra könet som har ett manligt beteende. Datorn definierar dig inte utifrån ditt namn och ditt kön, utan utifrån ditt beteende.

För en sajtägare är det här med kön och ålder väldigt viktigt. För en webbshopp är det viktigt att reklam placeras på sajter där rätt målgrupp huserar; För en publicist är det viktigt att se att det material man skapar och publicerar når rätt målgrupp. På 49lights har vi exempelvis en kund vars kvinnliga besökare handlar 2,5 gånger mer än en man. Annonser som visas för kvinnor blir en vinstaffär, medan annonser som visas för män innebär en förlust.

Att gruppera människor på webben är något som kommer att komma starkt under 2010. Genom segmenteringen blir det möjligt för alla som är verksamma på webben att se bortom det diffusa begreppet ”unik webbläsare”. Det föder och premierar kvalitet och gör ett långsiktigt, strategiskt arbete möjligt även på webben.

No comments: