Friday, January 29, 2010

Datorn och jag #3 - PC intar scenen

I åttonde eller nionde klass tog så Amigans Era slut. Civilization hade kommit, och de tio minuter det tog för att starta en ny värld mot PC:s 2-3 sekunder var väldigt talande. Amigan såldes och istället införskaffades en Commodore 386SX-25. Med 20 gig hårddisk och en riktig skärm var den en fröjd att använda, och plötsligt blev det lite intressantare med programmering. Först Turbo Pascal, som faktiskt gick att få riktigt trevligt via inlinesegment av Assembler, men framförallt så småningom när C++ dök upp. Min storasysters blivande svåger gick en kurs på universitetet och jag fick en lärobok i programspråket, och programmeringen blev sig aldrig mer lik.

Objektorienterad programmering var något helt annorlunda, och även om Turbo Pascal till viss del var objektorienterad så var C++ utseende väldigt speciellt. En livslång förälskelse hade sin början, och jag tror att C++-kodning alltid kommer att ligga mig varmt om hjärtat.

Under gymnasiet fick jag min första kontakt med Internet. Under ett besök med unga forskare vid LTH visades gopher upp, och en bild på hästnebulosan, nedladdad från kanske Nasa, var den första nymedia som jag konsumerade. Vi satt inuti ett stort labb fullt med tekniska prylar, uppkopplade på en unixterminal, och det var helt otroligt stort. Hela min kropp värkte av en känsla som sa att det Gibson hade skrivit om, det skulle jag komma att uppleva.

No comments: