Sunday, January 10, 2010

Ipred, FRA och ett fritt nät

Jag är övertygad om att Internet är det största som har hänt mänskligheten sedan Gutenberg. Jag tror på framsteg och att vårt sammankopplade samhälle gör mänskligheten bättre. Vi forskar bättre, kommunicerar bättre och förstår varandra bättre.

Men internet är en ung och ny företeelse, och jag är livrädd att den ska ersättas med en trist, cencurerad variant av sig själv. Det är framförallt två scenarier jag är rädd för. En variant där staten har för mycket inflytande, och vi får ett internet med samma öppenhet, snabbhet och flexibilitet som valfritt statligt verk. Tänk SVT på 70-talet, så får ni en bild av vad jag menar. Folknätet.

Den andra varianten är Disney-internet. Microsoft, AOL och flera andra försökte på 90-talet att skapa egna små nätverk där man kunde träffas och utbyta erfarenheter. Roligt, ja, men långt ifrån det snabba flöde av information som vi idag ser, och alldeles för välfriserat. För mycket Disney, helt enkelt.

Och det är just därför som jag är livrädd för varje liten begränsning, då det för oss närmre endera Folknätet eller Disney-internet.

Forskningshastigheten accelererar och tekniska framsteg görs exponentiellt. Ingen tror att det vore möjligt utan Internet. Vi får en större förståelse för varandra när vi ser människor livesända från demonstrationer, twittra och kämpa mot förtryck och orättvisor. Vår gemensamma värdegrund byggs med kommunikation och alla memes. Stora memes, som Harry Potter, svininfluensan och Da Vinci-koden. Små, som Star Wars Kid, Katter och skönsjungande oskulder. Vi bygger en global gemenskap.

Allt det här är värt att kämpa för. Jag känner inte speciellt starkt för något enskilt lagförslag som Ipred eller FRA, men jag känner väldigt starkt för Internet. Jag vill helt enkelt inte ha Folknätet eller Disney-Internet.

Rör inte mitt Internet!

No comments: