Jardenberg skriver att Newsmill borde ha blivit årets förnyare. Jag håller verkligen inte med, men kan uppskatta vad de har gjort för den svenska nätmyllan – stramat upp formaten.
För det är i sitt strama format som Newsmills innovation ligger. Inget nytt för gamla medierävar, antar jag, men definitivt nytt och fräscht på nätet. På Newsmill följer amatören ungefär samma mall som proffsen, och besökaren får en mer homogen upplevelse. Med ett fastare format kanske topparna slipas ned, men å andra sidan blir dalarna inte lika djupa. Och när läsaren är bekant med formatet kan hon fokusera på innehållet.
Att följa en mall som är skapad av ett proffs är givetvis vettigt till att börja med, men homogeniteten bygger också varumärke. Här utmärker sig verkligen Newsmill – varenda text genomsyras av samma anda, Newsmill lyckas med konststycket att förmedla sitt eget varumärke via hundratals skribenter.
Ett annat exempel på fasta format är just Jardenbergs egna topp 100-format. 100 skribenter får där ett gemensamt uttryck och sajten ett tydligare varumärke. För att inte tala om det verkliga paradexemplet – Wikipedia. Miljoner skribenter som ger ett förvånansvärt likvärdigt intryck och ett väldigt stabilt och väl fungerande varumärke.
Utmaningar och bloggstafetter är ett annat sätt att skapa kontinuitet och som speglar det fasta formatets styrka. Och det jag vill se nu är fler fasta format, fler artiklar skrivna enligt en given mall och med en aktiv redaktör som låter sin ande vila över texterna. Skapa en mall och bjud in fler till ett kollektivt skapande!
Fler exempel på fasta format på den vilda webben, alltså bortom de traditionella nyhetssajterna, efterlyses också!
Friday, November 27, 2009
Fasta format och hur bloggen blev verkligt intressant
Posted by Mattias Aspelund
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
bra start
Post a Comment