”Det tar fyra besök för att skapa en rutin.” Det har jag under några år hävdat när kunder undrar vad som krävs för att få återkommande besökare. Om du lyckas få besöken till din hemsida att bli återkommande och kopplat till exempelvis ”morgonrundan” så är du hemma.
Att bli en del av någon av dagens olika rutiner är inte så svårt som man kanske kan tro. Vad som krävs, som jag skrev i det inledande stycket, är att du tillräckligt många gånger får en besökare att återvända vid ungefär samma tid. Jag tänkte ta upp fyra olika sätt att skapa en rutin:
1) Skapa en lista. Ett aktuellt exempel är Mindparks Top 100-lista, där mediepersoner berättar om 2000-talets viktigaste mediehändelser. Som besökare undrar du givetvis vad nästa händelse kommer att vara, och om tillräckligt många artiklar är tillräckligt intressanta så kommer en viral effekt att ge många nya rutinbesökare.
2) Konversation med besökaren. Mymlan är väl sveriges bästa bloggkommunikatör, hon svarar när besökaren kommenterar, och är en expert på att ställa frågor som dessutom får besökaren att kommentera flera gånger.
3) Upprepade tävlingar. På Kitsch.se kan besökaren tävla om presenter varje dag i en hel månad, med extra stor vinst varje söndag. Den kitsch-intresserade kan där bygga upp en rutin att återkomma under den tid då tävlingen pågår.
4) Så och skörda. I Facebookspelet Farmville kan spelaren skörda sin virtuella skörd först efter en dag av växande. Varje besök tar bara några få minuter, och ett snyggt levelsystem och stora inslag av interaktion med FB-vänner ger en stickyness på över 30%!
Det kräver onekligen en viss ansträngning att skapa beteendet, men det är inget magiskt: När du erbjuder besökaren något extra bra med jämna mellanrum, så kommer rutinerna.
Ett tidigt exemplet på en topp 100-lista som fick stort genomslag var onekligen Strages Youtubeiana. En rolig händelse där var att man halvvägs in i nedräkningen flyttade bloggen från en egen plats (Bloggen hette Strages Youtubeiana) till På Stan. Givetvis för att alla de rutinbesökare som man med listan skapat inte skulle försvinna ut genom dörren samma dag som listan tog slut.
För lojaliteten kommer att minska i samma ögonblick som din rutinskapande aktivitet tar slut. Då har du förhoppningsvis skapat ett tillräckligt starkt varumärke för framtiden. I Mindparks fall kommer trovärdigheten onekligen att ha ökat när 100-listan tar slut, och en andel av besökarna kommer även att komma tillbaka till bloggen regelbundet. För Kitsch kommer ett antal tävlande att återvända till sajten för att handla julklappar.
Och avslutningsvis – Gör det inte halvhjärtat! Lägg blod, svett och tårar bakom din rutinskapande åtgärd så kommer du att bli belönad.
Berätta i kommentarerna om era bästa, rutinskapande ansträngningar i kommentarerna nedan! Jag är grymt nyfiken och gillar folk som skapat nya besökare med roliga idéer! Eller skicka en länk till mig på Twitter, där jag heter @Aspelund!
Sunday, November 8, 2009
De skapar rutiner hos besökarna
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment