Saturday, May 15, 2010

Livsstilskonsumenter ställer högre krav på företaget

Surprise: Att sälja en produkt med livsstil ställer högre krav på företaget bakom produkten.

Konsumenten som har köpt livsstilsprodukten känner en helt annan typ av gemenskap med tillverkaren / tjänsteleverantören, och kommer att känna att h*n har rätt att ställa stora krav på leverantören. Som en del i en gemenskap röstar man inte främst med fötterna och går till konkurrenten, utan kräver högljutt att produkten/tjänsten/varan ska leva upp till de underförstådda förväntningar som följde med livsstilsvalet.

Ett aktuellt exempel kan vara Telia och deras surfzoner. Surfzonerna är tydligen klantigt utformade, och trots att det vore lätt för Telia att uppgradera sina system så gör de inte det. Traditionellt så vore det inga problem, men i och med alla iPhone-kunder så har Telia fått en halv miljon livsstilskonsumenter på halsen. Att hävda att missnöjda kunder alltid kan gå till konkurrenten är ett gammalmodigt feltänk, då dessa kunder med iPhonen har tvingats manifestera sin livsstil genom Telia. Det innebär att Telia måste lyssna på ett helt annat sätt än tidigare, för att undvika en skadligt högljudd kritik.

Samma sak kan sägas om en stor del av den konsumentkritik som framförs på webben. Den kan framstå som gnällig, men är ofta berättigad då det som sagt handlar om kunder där tillverkaren har skapat en samhörighet och relation tillsammans med produkten.

Livsstilsförsäljning är smart och skapar lojala, långsiktiga kunder, men med dem kommer stora krav på företaget som kan vara ovana och svåra att leva upp till.

No comments: