Sunday, May 24, 2009

Tio tips till alla publikationer som vill vinna The Change Generation

1. Skapa kvalitetsinnehåll och respektera läsaren
Framtidens redaktör ser långsiktigt och vågar tro på sina läsare. Djuplodande artiklar och teman, gärna både i fullängd och i Readers Digest-form, vinner över spekulativa TT-nyheter som ”Kommun ger stöd till sex-sekt”.
Inse att sex, alarmerande rubriker, dokusåpaskvaller och våldspornografi är något som sålde mot 40- och 50-talister, men som knappast imponerar på The Change Generation. Kortsiktigt lockas kanske en större publik, men på längre sikt är varje sexrubrik bara ännu en spik i kistan.

2. Skapa ett flöde som fungerar
Som del i The Change Generation förväntar jag mig flöden – tänk Youtube, där du snabbt klickar för att se ett relaterat klipp direkt i videospelaren. I min läsupplevelse är flödet a och o – om flödet inte finns när jag har läst färdigt en artikel, så kommer mitt besök att avslutas. Om jag däremot hittar ett intressant innehåll, bara ett klick bort, så kommer jag att vara sajten trogen tills jag läst varenda artikel som intresserar mig.

3. Lär känna din besökare – och anpassa innehållet efter besökaren
Jag har besökt DN två gånger varje dag det senaste året – trots det möts jag fortfarande av sportnyheter. Jag har hittills inte klickat på någon enda sportnyhet och borde verkligen slippa det dödutrymmet. Varje felvisad rubrik minskar längden på mitt besök och gör mig lite irriterad. I pappersupplagan fungerar det utmärkt – jag slänger sportdelen och koncentrerar mig på de delar som intresserar mig – på nätet har jag inte den möjligheten.

4. Skapa en ”Nyheter i korthet”-sektion
Jag har för lite tid för att orka läsa alla TT-nyheter, och vill ha en snabbsammanfattning av världens intressantaste nyheter. Gärna med två meningars förklaring á la Jardenberg. Våga länka ut till det som verkligen är intressantast – har New York Times en bättre artikel i området, länka då till den.

5. Låt innehållet komma till besökaren
Det är inte på DN.se som besökaren bor, det är i de egna sociala nätverken, på Twitter och på bloggar. Här måste ni lära av Youtube – skapa embed-varianter av alla era nyheter, så att bloggaren, twittraren och den sociala nätverkaren kan lyfta in ert innehåll (och era annonser) på sina egna sidor. De är den intresserade besökaren som är er nya distributionskanal.

6. Kommunicera med besökaren - på egna chattar, e-post, bloggar och på Twitter
Förutom att sprida budskapet om er fantastiska tidning, lär er av era läsare och ta hjälp av dem i den journalistiska processen. Fula kommentarer slipper ni som följer punkt 1 – Läsarnas reaktioner speglar ert innehåll. Bemöter ni läsaren med respekt så slipper ni de dåliga kommentarerna. Men kom ihåg – läsarnas kommentarer kommer alltid att spegla er publikations egna lägstanivå – en kvalitetsartikel intryckt bland skräp är inte respekt.

7. Håll ett positivt karmakonto
The Change Generation är en reaktion mot det ironiska, gnälliga och mobbande generation som frodades på 90-talet. Vi tar oss själva på allvar och det borde ni också göra. Vi vill dessutom se framåt. Artiklar om den gröna staden är intressant och är uppbyggligt, skvaller där ni fläker ut en dokusåpakändis är det inte. Känn efter, skriv artiklar som driver samhället framåt, och strunta i artiklar som bara gottar sig i människors lidande.

8. Tänk 360-modell
Vi är beredda att betala för journalistik, men inte upprapning av TT-nyheter och skvaller. Åk ut och föreläs, håll specialvisningar av filmer, ge användarna en ”jag prenumerarar på NN”-badge att visa på Facebook. Skapa en freemiumprodukt där premiumprodukten innebär upplevelser och är värdebärande. Vi vill visa upp oss som tänkande varelser, så låt oss då betala för att göra det.

9. Bryt mot konventionerna – blanda text, musik, video på ett snyggt och bra sätt
Skapa wikis över intressanta, aktuella händelser och fenomen – ja varför inte ha en sektion där användarna kan redigera i allt ert material? Och varför i hela fridens namn finns inte alla era tester och bildserier på Facebook?

10. Skapa en publikation som ni kan vara stolta över
Den kvalitativa journalistiken är det som vinner i längden – det är ingen slump att det är just New York Times och The Guardian som fungerar bäst på webben.

No comments: