Thursday, May 21, 2009

The Stimulist – journalistik för The Change Generation

Sex journalister som dagligen skriver varsin artikel. Det är den nya sajten The Stimulist recept på en nyhetssajt för The Change Generation. Raka motsatsen till Sveriges senaste ”stora journalistiska satsning”, Nyheter24.

Och The Stimulist tänker så rätt. Med våra Trusted Networks på Twitter, Facebook och andra sociala nätverk är det kvalitet, inte kvantitet, som räknas. Dagarna då vi slösurfade in på hundra sajter är över, tiden när vi kände oss tvingade att läsa allt material från 100 nyhetskällor har passerat. Med våra sociala nätverk kan vi räkna med att vi ändå inte missar nyheter av vikt.

Våra sociala nätverk är vår nya redaktör. Spilltexter som bara är ännu en upprapning av samma TT-text som vi redan sett på åtta andra sajter är inget vi vill lägga dyrbar tid på. Vi vill ha det bästa, det intressantaste och det som det talas om just nu. Tid är dyrbar och vår mediekonsumtion blir mer diversifierad för varje dag som går. Varje meningslös artikel som missas innebär mer tid åt annan, roligare och bättre, mediekonsumtion.

För alla publicister, bloggar, tidningar, tv-kanaler, är det här stora nyheter. Strösurfandet, när en användare går in för att själv se om det har skrivits något spännande, minskar. Rekommendationerna ökar. En blogg blir idag mer relevant och värdefull med ett riktigt bra inlägg än tio halvdåliga.

För oss konsumenter är det här fantastiskt. Vi slipper skval och de artiklar vi konsumerar är kvalitetsgranskade av vårt sociala nätverk. För en publikation utan eget nyhetsvärde är det värre; Utan kontinuerlig reklam försvinner strösurfaren vilket minskar reklamintäkterna. Nyheter24 kommer aldrig att lyckas skapa tillräckligt många vanesurfare, utan står beroende av sina spottar på tv för all framtid. Aftonbladet klarar sig givetvis så länge deras tidning och löpsedel finns i samtliga affärer.

Den stora vinnaren blir den kvalitativa journalistiken. Journalister som Maciej Zaremba med sina långa, djuplodande artikelserier kommer att ha en stark viral effekt och ge de reklamintäkter som tidningarna så väl behöver.

No comments: