Friday, May 22, 2009

Dagens roligaste reklam: Toyota Urban Cruiser-flash

En liten bil som åker runt och rör sig som en leksaksbil - kan det vara något? Tja åtminstonde för mig, för rutan tog snabbt över intresset från Newsmillartikeln jag läste.
Hade den rört sig mer naturtroget hade jag nog struntat i den, nu känns det som om en imaginär 3-åring styr bilen.
Självklart förväntade jag mig interaktivitet, för det utstrålade den lilla flashen. Och ja, när musen förs över reklamen så kör bilen mot musen. Jag provade lite katt- och råttalek, men blev tyvärr lite besviken när allt som hände när bilen väl kom ifatt musen var att bilen stannade.



Men det är en bra liten flashreklam - rörelse är oerhört viktigt för att skapa intresse, och rörelse som är oväntad på något sätt är ännu viktigare. Att bilen rörde sig som en leksaksbil och dessutom körde utanför reklamen var också bidragande faktorer till att jag gillade flashen.
Hade bannern tydligare visat att den var interaktiv, och dessutom haft en liten slutkläm när bilen väl kör över musen, så hade reklamen varit en fullträff.

No comments: