Monday, January 19, 2009

Vad SvD, DN och andra tidningar har att lära av SEO-killar

Jag läste precis Sofias sammanfattning av vecka 3 på SSBD. Utmärkt post som givetvis väcker massor av tankar. Framförallt stycket om att journalister måste kosta är lite spännande.


”Självklart kostar journalistik. Precis som att papper och tryckpressar och tekniska lösningar kostar. Självklart måste vi hitta affärsmodeller som fungerar på nätet. Att de modellerna inte är sådana som ger säkra intäkter motsvarande abonnemangsdito har väl alla förstått vid det här laget?”


En jämförelse görs med Googles många anställda och datorfarmar, som givetvis inte är gratis. Att journalister kostar pengar är inte konstigt, men jämförelsen med Google haltar: Journalisters verk är inte skalbara på samma sätt som det arbete som en tekniker gör. Och även om skribenterna på SSBD givetvis är medvetna om det, så är en artikels livslängd något som få redaktioner vågar experimentera med. En nyhetstext som står i dagens tidning är passé imorgon, medan en teknisk innovation förhoppningsvis har en något längre livslängd än så. Journalistens arbete är därför mycket otacksamt – en fantastisk text om en dagsaktuell nyhet resulterar nästan inte alls i några framtida intäkter.



Och där kommer jämförelsen med SEO-killarna in. En SEO-kille är, något förenklat, en kille (de är oftast killar) som skriver mängder med texter som har en mycket lång livslängd. Typiska ämnen är resor och köpguider. Texterna och sajterna optimeras mot google, och det är därifrån alla besökare kommer. Och trots att ingen enskild text driver oändligt många besökare så kommer de många texterna tillsammans att driva så mycket trafik att det kan bli en mycket lönsam business för en SEO-kille.



Så vad har ska då journalisten göra? Ja om det är något som SEO-killarna visar så är det att det går att försörja sig på det skrivna ordet på Internet. Besöksdrivaren Google och människors beteende på nätet premierar ”tidlösa” texter. Journalisten måste helt enkelt lägga en större del av sin tid på att skapa artiklar som inte är kopplade till dagsaktuella händelser. Varje journalist borde helt enkelt skapa eller komplettera ämnesspecifika artiklar varenda gång en nyhetsartikel skrivs. Vi har ingen yrkeskategori som uttrycker sig bättre i skrift, och ingen som snabbare sätter sig in i olika ämnen. En gigantisk redaktionell ämneswiki borde finnas på varenda tidning. Med tidlösa artiklar handlar det inte om utan när en journalist blir vinstdrivande.

No comments: