Med iPad har vi ett redskap som äntligen gör det lättare att skapa effektiva, digitala läromedel. Till skillnad från traditionell e-learningmjukvara slipper man på iPad (och iPhone) hela den tröskel som mus och tangentbord innebär. Mus och tangentbord kräver koncentration och kunnande för att hantera, medan du på en iPad lätt kan skapa ett peka för att välja-interface till din elearningprogram. Och den här skillnaden är monumental - en sexåring kommer att få lägga alldeles för mycket energi på programhanteringen på en PC, medan hen kan fokusera helt på inlärningen på en iPad. Resultatet låter inte vänta på sig, och effektiviteten i inlärningen är mycket högre. Jag skulle inte bli förvånad om man kan ta till sig tio gånger så mycket information med hjälp av e-learning på iPad jämfört med traditionella läromedel. :)
Och som engagerad pappa vill jag givetvis ge mina barn bästa möjliga utbildning, och vi har provat nära nog varenda app som verkar vettig inom läsning och huvudräkning. :) Här är tre appar som sticker ut:
Stavningslek
Stavningslek är ett enkelt program där barnet får stava till ord som visas och läses upp. Det finns två olika metoder, en där bokstäverna gömmer sig lite lekfullt i en trädgård, och en där bokstäverna kommer åkande på ett tåg. När ordet står rätt så bokstaverar programmet sig igenom ordet följt av hela ordet igen. :)
Trädgårdsspelet har ingen tidsbegränsning, medan orden i tågdelen måste lösas innan tåget krockar.
Spelet kan ställas in i tre svårighetsnivåer, och tågets hastighet kan regleras.
Både min sexåring och min nioåring tycker att spelet var helt ok, och båda har säker stavat ett par hundra ord med det. Sexåringen gick från att kunna alfabetet till att kunna läsa på förpackningar och skyltar på bara några dagar efter att spelet hade introducerats. Otroligt imponerande. :)
Moji Klockis Svenska
Moji Klockis är en app för att öva på en gammal, analog klocka. Det finns sex nivåer, och spelaren måste klara föregående nivå för att låsa upp nästa, som i Angry Birds ungefär. Väl i spelet säger en röst ett klockslag, och barnet ska ställa in klockan rätt. När det blir rätt så landar fåglar bredvid klockan, och när det blir fel flyger en fågel iväg. När tillräckligt många fåglar har landat så klaras nivån och barnet kan gå till nästa.
Även detta spel gillades av ungarna. Dock krävdes det viss hjälp från mig för att förklara grundläggande begrepp för sexåringen, men efter en liten stund så klarades spelet och den analoga klockan var inlärd.
Operation Math
Operation Math är ett lite mer omfattande spel för inlärning av de fyra räknesätten. Spelet är egentligen ett rätt traditionellt matteprogram men med mycket omfattande gamification. Spelaren är en agent som ska ta sig ut ur olika byggnader innan de exploderar, och det gör barnet genom att lösa tal. :) Det finns även övningsläge, som inte går på tid, men även där finns det viss gamification inbyggt.
Svårighetsnivån ökar givetvis när spelaren klarar av nivåer.
Just mattespel har mina ungar inte fastnat för, men Operation Math har iaf varit den som de uppskattat mest.
No comments:
Post a Comment