Wednesday, November 18, 2009

Blogg Wiki for Wordpress

Nyss var jag inne på mindpark.se för att läsa den senaste topp 100:an. Ett litet stavfel hade smugit sig in i texten, och det kliade i mitt wikifinger – Jag ville ju rätta stavfelet.

Vanan att rätta till problem från wikipedia finns redan, och på en ”mindre” sajt känns det naturligt att även där hjälpa till.
Och sen gick tanken ett varv till. Om målet med sajten är tydligt, varför inte låta besökarna delta på riktigt? Om besökarna på min sajt ville ändra i min text för att förtydliga, eller lägga till ett exempel på en spaning, eller varför inte rent av lägga till en bloggpost om de tycker att det passar. Varför skulle det inte kunna ske?

För det är verkligen inte långt borta. Idag ändrar alla seriösa bloggare på sina inlägg efter användarnas kommentarer. Min idé är varken ny eller unik. Wikiredigering av bloggar är en naturlig utveckling av detta och det handlar antagligen inte om mer än 2-3 månader innan den första lite mer etablerade bloggen som blir wikiblogg.

Större delen av infrastrukturen finns där redan. Med disqus har wordpressbloggarna ett system för att hantera inloggning, och ett system för att hantera lojalitet och seriositet. Först efter ett antal besök kanske redigeringsläget öppnas, eller först efter ett antal seriösa kommentarer. Besökare som är på en speciell adminlista kanske rentav kan dela på uppgiften att blockera oseriösa användare.
En versionshantering behövs givetvis också, men det finns det en uppsjö av i landet Open Source.

Så frågan är – vem skapar tillägget till Wordpress, och vem blir först med att wikifiera sin blogg?

No comments: